Сучасних дітей не так легко зацікавити читанням книжок, оскільки вони зростають у час гаджетів та інтернету. Багато батьків цікавляться, як заохотити дитину читати.

Ми поговорили з програмною директоркою гуманітарної освітньої платформи Litosvita Світланою Приваловою. Вона дала 10 порад, які допоможуть батькам заохотити дитину читати та поділилася своїм досвідом виховання читацького інтересу в сина й дітей в літературній школі.

Світлана Привалова


програмна директорка Litosvita, мама 11 річного сина

Батькам, які хочуть заохотити дитину читати, передусім потрібно чесно дати відповідь на питання: «А чи читаєте ви самі?» У літературі працює гармонійна любов до книжок. У дитини не може виникати гарних асоціацій із літературою, якщо батьки змушують її читати книжку, хоча самі не читають.

Якщо батьки хочуть, щоби їхня дитина любила читати, вони мають бути активними читачами, мати культуру читання на рівні книжкових поличок удома, ходити в книгарні, на презентації сучасних українських авторів. Треба вести активне літературне життя, тоді дитина також буде читати.

  • Читайте разом і систематично

Починайте читати разом, натхненно, щовечора, не пропускаючи. Якщо ви зможете знайти не примус і свій обов’язок, відбуваючи ці 20 хвилин як на каторзі, а зможете приділити цьому навчанню свій розум і душу, повірте, у вас усе вдасться.

Читання має бути системне. На початку можете поставити собі челендж читати щодня впродовж 21 дня, оскільки за цей час формується звичка. Читайте 20–30 хвилин, але щодня. Увечері перед сном або коли вам і дитині зручно.

Найбільший капітал, який ви можете вкласти у свою дитину, – увага. Діти понад усе цінують увагу до себе. Книжка – це також увага. Ви разом читаєте, розбираєте нові слова, історії. Потім з’являються спільні цитати та літературні алюзії, які вас поєднують.

Дитина має асоціювати читання з приємним проведенням часу. Це не повинно бути її обов’язком. Нехай читання стане вашим спільним хобі. Тоді дитина схоче читати принаймні до підліткового віку. Бо підлітковий вік – це окремий злам, на якому в книги зростає конкуренція з TikTok і соціальними мережами. Підлітка вже важче зацікавити книжкою, хіба що вона має бути цікавою з перших сторінок.

  • Захопливо розповідайте сюжет

Щоби заохотити дитину читати, потрібно захопливо розповідати сюжет. Зараз книжка конкурує на рівні того, як вона виглядає. Після проведення літературних дитячих шкіл я точно можу сказати, що молодий читач звертає увагу на те, як виглядає книжка. Дітей приваблює назва, вигляд книжки, а старших дітей ще цікавить її анотація. Від уміння захопливо розповісти сюжет книги залежить бажання дитини її прочитати.

Коли я розповідала своєму синові сюжет книги Оскара Уайльда «Портрет Доріана Грея», звісно, мені довелося розказати суть історії, не переходячи до злочинів Доріана. Я розповіла, що був портрет, на якому відображалися всі гріхи головного героя. Портрет ніхто не бачив, а в житті герой залишався неймовірно красивим. Звісно, що після цього він зацікавився сюжетом і перепитав, як звати цього героя, як звати письменника.

Так само я розповідала сюжет книги Джека Лондона «Мартін Іден», вписуючи цю історію в життєвий контекст сина. Тоді він ішов у перший клас і ще не вмів читати. Я йому говорила, що доведеться натхненно працювати й ось в літературі є сюжет, який це показує, – «Мартін Іден». Я розповіла, що був матрос, який незграбно ходив, не вмів гарно говорити та для того, щоби стати ближче до світської спільноти, йому довелося дуже швидко досягнути їхнього рівня. І врешті-решт він став першим серед усіх.

Важливо вміти захопливо розповідати дитині історії успіху. Це свого роду формат TEDx удома. Дитина може бути в захваті лише від історії, яка їй не байдуже розказана. Не всі батьки вміють розповідати історії, але цьому можна навчитися. Наприклад, прочитати книжку «Сторітелінг» Марка Лівіна та практикувати свої навички.

  • Показуйте зв’язок між книжками та мистецтвом

Показуйте, що між книжками й іншими видами мистецтва є тісний взаємозв’язок. Наведу конкретний кейс із літературної школи. Одна справа, коли говориш: «Друзі, є відома в Європі книжка, яка стала бестселером, – Ельке Хайденрайх «Неро Корлеоне». Це історія про одного кота». Діти такі: «Ну так-так». Хтось любить котів, хтось не дуже.

Але коли ти починаєш розповідати: «Був кримінальний роман «Хрещений батько», за сюжетом якого зняли дуже крутий фільм, усі знають героя цього фільму на ім’я Дон Корлеоне. Й ось написали історію про кота Нео Корлеоне, якому письменниця подарувала всі риси Дона Корлеоне. Чи може бути кіт мафіозі?» Усе, у дітей захват.

Вони можуть прийти додому та сказати: «Я теж знаю Дона Корлеоне, тільки свого і це кіт».

Так можна показувати, як співдіють різні види мистецтва, як книжка перетворюється в кіно. Наприклад, історія Гаррі Поттера. Не всі читали книжку про Гаррі Поттера, але багато хто дивився фільм. Коли ви говорите дитині, що спочатку ви можете прочитати книгу, а потім ще й фільм подивитися або навіть побачити місця, у яких розгортався сюжет книги, – інтерес значно зростає.

Оскільки кордони закриті, можна брати українську літературу. Наприклад, ви можете почитати Андрія Кокотюху, а потім поїхати на місця дії, де хлопці за сюжетом шукають козацький скарб. Це зовсім інше відчуття. Такий спосіб добре працює, як заохочення читацького попиту вдома.

Звісно, тут важливо, щоби батьки були в контексті, за якими книжками знімаються фільми, підбирали актуальну літературу, дивилися з дітьми фільми, а потім обговорювали цю історію.

Ще можна зводити дитину в театр. У театрах також ставлять дитячі спектаклі за сюжетами книг. Ви можете показати онлайн-вистави або самим зробити драматургічний матеріал і влаштувати театр удома, розігрувати сюжети книги разом із дитиною.

Читайте книжки за ролями, це також працює.

  • Поєднуйте читання та навчання

Наприклад, ви вчите з дитиною географію та різні континенти. Добирайте з кожного континента по одній цікавій історії або дитячій книзі, яка представляє цей континент. Наприклад, візьміть детективи Бйорна Сортланна «Таємниця Лондона» чи «Таємниця Венеції» та подорожуйте різними країнами за цією книжкою.

Додатково можна дивитися відео. Наприклад, сьогодні ви читаєте «Таємницю Лондона» й показуєте коротеньке відео про Лондон, розповідаєте особливості цієї країни. Усе, територія позаду, книжка позаду. Дитина розуміється не тільки в географії, а й у літературі.

  • Розповідайте дитині цитати

Ми часто чіпляємо цитати під фото в соцмережах. Як правило, це розповсюдженні цитати, які багато хто чув. Підіть на крок далі: вивчіть неканонічний текст і поділіться цитатою з дитиною. Якщо ви дасте ключ, що вона зможе прийти до школи та розповісти те, що не знає вчитель та однокласники, то розумітиме: це момент приємного інтелектуального відчуття.

  • Покажіть дитині, що є живі письменники

Покажіть дитині, що письменники є не тільки на книжковій поличці. Іноді діти не підозрюють, що є живі письменники. Сходіть на презентацію книги сучасного письменника. Коли читач бачить письменника, який розповідає, як писав свою історію, це створює зовсім інше враження. Особливо, якщо цей письменник подобається дитині як модель майбутнього.

Наприклад, дитина мріє бути сучасною та прогресивною людиною, гарно виглядати. Зустрівшись з письменником, який, наприклад, відповідає мрії дитини, гарно виглядає та говорить, вона зацікавиться ним.

  • Відвідуйте з дитиною літературні івенти

Візьміть із собою дитину на літературний вечір. Якщо ви не ходили на літературні презентації, я закликаю це робити тому, що це цікаво. Коли ви разом були на літературній презентації, бачили живого письменника, слухали вірші, а потім ще й сходили в театр або кіно, ви відчуваєте, як підвищується якість вашого з дитиною життя.

Ходіть із дитиною на книжкові фестивалі, щоби вона бачила, як багато людей цікавляться книжками. Наприклад, коли ви приходите на «Книжковий арсенал», де багато людей, хороша атмосфера, можна поїсти морозиво та купити гарну книжку, звісно, дитині захочеться відчути себе в тусовці, скажімо.

  • Ходіть у книжкові крамниці

Відвідуйте з дитиною книжкові крамниці, оскільки там вона точно покаже, що їй подобається. Дайте можливість дитині самій обрати книжку, не нав’язуйте їй свій вибір. Нехай вона зрозуміє, що хоче. Тоді ви побачите, які історії хоче читати ваша дитина: про реальних людей, про тварин чи фентезі.

Коли ви дасте дитині право вибору, вона відчуватиме радість і відповідальність. Якщо вона сама придбала цю книжку, треба її прочитати. І тут вступає в дію перше правило: ви повертаєтесь додому та 21 день читаєте цю книгу, розбираєте її на сегменти, цитати.

Раджу купувати книжки, які мають продовження, тобто книжкові серії. Якщо ви знаєте кілька книжкових хороших серій, починайте з них. Якщо в дитини виникає захват від першої книги, ви знаєте, що наступний крок уже передбачений і дитина захоче читати далі.

  • Підбирайте історії, які будуть відгукуватися дитині

Коли дорослий виступає буфером, який формує дитячу книжкову поличку, майте на увазі, що література має відгукуватися дитині. Вона, як і будь-який читач, має асоціювати себе з героєм. Наприклад, якщо герою Девіду з артдетектива Бйорна Сортланна 11 років, круто коли дитина читатиме це в 11 років. Тоді вона буде ставити себе на місце головного героя. Вікові, біографічні збіги героя книжки з вашою дитиною можуть викликати співпереживання та зацікавлення.

  • Не обтяжуйте дитину книжками

Кажуть, що є два подарунки: хороший і книга. Це такий жарт, проте книга насправді хороший подарунок, але я не раджу на кожне свято дарувати дитині книжку. Книга має існувати, як частина вашого світу, а не як подарунок. Іноді подарунки у вигляді книжок для дитини є дещо нав’язливими. Вона може ще попередню книжку не дочитала, а в неї попереду ще десять.

Не треба обтяжувати цим переліком, який насправді є в кожного дорослого. Не переносьте своє доросле читацьке життя на дитяче. Даруйте книжки безпідставно й не на день народження. На це свято краще подаруйте дитині скейт чи сігвей, який вона хоча, а книжку залиште на щоденний подарунок, аби просто порадувати дитину ввечері.

Що читати з дитиною

  1. Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика», «Відьми», «Матильда»
  2. Люсі Гокінґ, Стівен Гокінґ «Джордж і таємний ключ до Всесвіту» та всі решта частин
  3. Шон Кові «7 звичок високоефективних підлітків»
  4. Бодо Шефер «Пес на ім'я Мані»
  5. Міфи Давньої Греції
  6. Елеонор Портер «Полліанна»
  7. Ерін Гантер «Коти-Вояки»
  8. Сашко Дерманський «Мері»
  9. Андрій Кокотюха «Гімназист і Чорна Рука»
  10. Наталія Щерба «Часодії»